Ericsson deltar i Volvo Ocean Race 2005

Ericsson offentliggör idag sin medverkan i jordenruntkappseglingen Volvo Ocean Race. Ericsson, världens ledande telekomleverantör, blir den enda svenska båten på startlinjen i den längsta och mest utmanande havskappseglingen. Volvo Ocean Race startar den 5 november i Galicien i Spanien.

apr 25, 2005 07:00 (GMT +00:00)

Deltagandet i Volvo Ocean Race ger Ericsson enastående möjligheter att nå ut till kunder runt om i världen och samtidigt visa hur företagets lösningar kan hjälpa kunderna att utveckla sina relationer med företag och konsumenter.

Besättningen kommer att använda sig av telekommunikationslösningar från Ericsson för att ge människor världen över chansen att följa laget på nära håll. Genom mobilteknik och Internet kommer det att vara möjligt att följa besättningens upplevelser och utmaningar dygnet runt.

"Volvo Ocean Race ger oss en stark plattform för att driva vår affär," säger Bert Nordberg, försäljnings- och marknadsdirektör på Ericsson. "Vi når en global publik och får samtidigt möjlighet att demonstrera vårt tekniska ledarskap och världsledande telekomlösningar för våra kunder."

"Volvo Ocean Race handlar om snabbhet, komplex teknik, tuff konkurrens och extrema förhållanden. Det går att jämföra med de utmaningar som vi möter dagligen i vår affärsverksamhet. Ericssons kärnvärden är professionalism, respekt och uthållighet, tre kvaliteter som också är grunden för ett framgångsrikt havskappseglingsteam", fortsätter Bert Nordberg.

Ericsson är huvudpartner i projektet som går under namnet "Ericsson Racing Team". Semcon medverkar som teknisk partner. Tätt knutet till projektet är svenska Atlant Ocean Racing, med stora framgångar i tidigare Volvo Ocean Race/Whitbread på meritlistan. Båten håller för närvarande på att byggas på anrika skeppsvarvet Green Marine i Lymington, England, med sjösättning planerad i juni 2005.

"Tillsammans med Ericsson har vi ett vinnande koncept", säger Richard Brisius, projektledare samt grundare av Atlant Ocean Racing. "Ericsson bidrar med erfarenhet och kunskap om hur komplexa projekt ska drivas och vår besättning och hamnpersonal är alla experter inom sina respektive områden. Vi hyser ingen tvekan om att Ericsson Racing Team kommer att bli en stark utmanare i årets upplaga av Volvo Ocean Race."

"Det här är de mest extrema enskrovsbåtar som någonsin seglat jorden runt", säger Semcons VD Hans Johansson. "Vi är stolta och glada över att Ericsson vill använda vår kompetens för att skapa en vinnarbåt."

Volvo Ocean Race har gått av stapeln vart fjärde år sedan starten 1973. I november 2005 kommer det att finnas sju båtar på startlinjen i Galicien i Spanien. Under tävlingens åtta månader kommer båtarna att tillryggalägga över 31 000 sjömil på världens mest förrädiska hav. Tävlingen består av sammanlagt nio distanser och tio hamnstop innan båtarna når målgången i Göteborg i juni 2006.
Ytterligare information om Volvo Ocean Race finns på: www.volvooceanrace.org

För löpande uppdatering och information om Ericsson Racing Teams medverkan i tävlingen besök: www.ericssonracingteam.com

Ericsson formar framtidens kommunikationslösningar för Mobilt Internet och bredband genom tekniskt ledarskap. Genom att erbjuda innovativa lösningar i mer än 140 länder, hjälper Ericsson till att skapa världens mest kraftfulla kommunikationsföretag.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION VÄNLIGEN KONTAKTA:

Ola Rembe, Media Relations
Telefon: 08-719 9727; +46 8 719 6992