Johan Wibergh ny chef för Ericssons affärsområde Networks

jun 05, 2008 13:15 (GMT +00:00)

Ericsson har utsett Johan Wibergh till medlem av koncernledningen och chef för affärsområdet Networks från och med 1 juli 2008. Johan Wibergh är för närvarande chef för Ericsson i Brasilien. Kurt Jofs, nuvarande chef för affärsområdet Networks, har bestämt sig för att lämna sin tjänst och kommer även att lämna företaget vid årets slut.

"Jag hälsar Johan Wibergh välkommen till sin nya position. Han har varit framgångsik i sina tidigare befattningar och jag är säker på att han blir en utmärkt chef för affärsområdet Networks", säger Carl-Henric Svanberg, Ericssons VD och koncernchef.

Johan Wibergh var försäljningschef för affärsområdet Global Services 2004-2005. I juni 2005 utsågs han till chef för Ericsson i Norden och Baltikum och sedan 2007 har han motsvarande befattning i Brasilien.

"Kurt Jofs, vice VD och chef för affärsområde Networks sedan fem år, har utmärkta ledarskapegenskaper och har varit drivande i att ta Ericsson till dagens starka marknadsledande ställning och goda lönsamhet", säger Carl-Henric Svanberg. "Jag beklagar att Kurt Jofs har tagit det här beslutet, men jag har stor respekt för de prioriteringar han nu vill göra i sitt liv".

Kurt Jofs kommer att vara kvar i sin roll som vice VD i Ericsson till årets slut som rådgivare till Carl-Henric Svanberg och Johan Wibergh.

information till redaktionen

Ericsson är den ledande leverantören av utrustning och tjänster till telekomoperatörer i hela världen. Ericsson är marknadsledande inom 2G och 3G och är störst i världen inom drift och underhåll av mobilnät, en position som givit Ericsson förtroendet att ansvara för driften av nät med drygt 195 miljoner användare. Bolagets erbjudande omfattar fullständiga infrastrukturlösningar för såväl fast och mobil telefoni samt bredband. Dessutom erbjuder Ericsson lösningar inom multimedia för operatörer, företag och utvecklare. Genom det samägda bolaget Sony Ericsson får världens mobilanvändare tillgång till telefoner med alla de senaste funktionerna.

Ericsson närmar sig sin vision "kommunikation för alla" genom fokus på innovation och teknologi och där hållbar utveckling är en viktig del i bolagets arbete. Med verksamhet i 175 länder och fler än 70 000 anställda hade Ericsson en intäkt under 2007 på 188 miljarder kronor. Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Aktien är noterad på Stockholmsbörsen och NASDAQ.

För mer information, se www.ericsson.com eller www.ericsson.mobi

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

Ericssons pressavdelning