Skip navigation
Previous searches
    Suggested searches

      Årsstämma 2018

      Tillgänglig på:
      Telefonaktiebolaget LM Ericssons årsstämma ägde rum onsdagen den 28 mars 2018 kl 15:00 i Kistamässan, Arne Beurlings Torg 5, Kista/Stockholm.

      Pressmeddelanden från årsstämman

      Börje Ekholm at Ericsson AGM: "Stabilize and simplify" (bara på engelska)

      Ericssons årsstämma 2018

      Videoinspelning av VD talet

      VD:s tal

      Protokoll från årsstämman

      Stämmoprotokoll

      Bilaga 1 (ej offentlig)

      Bilaga 2

      Bilaga 3

      Bilaga 4.1

      Bilaga 4.2

      Bilaga 5

      Bilaga 6

      Bilaga 7

      Bilaga 8 

      Kallelse till årsstämman

      Kallelse

      Läs pressmeddelandet här

      Registrering och anmälan

      Aktieägare som önskar delta i årsstämman ska:

      • vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken torsdagen den 22 mars 2018, och
      • anmäla sig till bolaget senast torsdagen den 22 mars 2018.

      Anmälan kan göras:
      1. online, eller
      2. per telefon 08-402 90 54 vardagar kl 10:00-16:00 eller
      3. skriftligen till:
      Telefonaktiebolaget LM Ericsson
      Årsstämman/General Meeting of Shareholders
      c/o Euroclear Sweden AB
      Box 191
      101 23 Stockholm

      Vänligen uppge vid anmälan, namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer samt antalet eventuella biträden.

      Årsstämman hålls på svenska och simultantolkas till engelska.

      För mer information om att delta och rösta vid årsstämman se nedan.

      Fullmaktsformulär

      Styrelsens förslag

      Styrelsens fullständiga förslag finns i kallelsen.

      Revisors yttrande om huruvida riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare har följts 

      Valberedningens förslag och motiverat yttrande

      Valberedningens förslag

      Bilaga 1 till valberedningens förslag

      Bilaga 2 till valberedningens förslag

      Förslag från aktieägare

      Förslag från aktieägaren Einar Hellbom (punkt 19)

      Förslag från aktieägaren Mats Lagström (punkt 20) 

      Ditt deltagande
      Att delta i årsstämman är ett sätt för dig som aktieägare att medverka i bolagets beslut. Vi tycker att det är viktigt att få del av våra aktieägares synpunkter och förslag. Vid årsstämman ges också aktieägarna tillfälle att ställa frågor om Ericssons verksamhet. Du kan delta genom att närvara personligen eller genom att rösta genom ombud. Nedan beskrivs hur du går till väga.

      Diskussion och frågor
      Aktieägare kommer att ges tillfälle att ställa frågor om Ericssons verksamhet och resultat under årsstämman. Oftast ges tillfälle för frågor efter verkställande direktörens tal. Aktieägare kan också ställa frågor angående ett ärende i anslutning till ärendets behandling. Försök att hålla dina frågor korta och relevanta.

      För att underlätta besvarandet av frågor får frågorna gärna skickas in till bolaget i förväg via e-post till följande adress: investor.relations@ericsson.com.

      Att delta och rösta på årsstämman
      Information för dig
      Besök Ericsson Studio
      Vägbeskrivning till årsstämman